Islamic Widget

Followers

Wednesday, April 28, 2010

Hati is Heart..

Assalamualaikum...

image by google.. :)

Selamat pagi semua..hehe..
sekarang sudah pukul 2.14 pagi dan saya masih belum tidur kerana membilang jam untuk pulang...train hari nih pukul 11.07 malam di stesen train tanjung malim...terasa sangat lambat masa berlalu, kan?

mungkin hormon norepinephrine saya dirembeskan dengan banyak sampai buatkan saya sangat2 nak balik...?? huhu~

sekejap tadi saya baru sudah berYM dengan si adik yang saya baru kenal dalam beberapa bulan (mungkin) melalui YM jugak..baik budaknya..hensem pulak tu..sesuai la buat calon adik ipar! (mau ke dik? ;) hehe)
hehehe~

satu soalannya yang buat saya sangat2 terkesan:
"apa yang perempuan nak dari lelaki, kak?"

direct soalannya kan..mudah difahami dan tercapai pada maksud..

mula2 saya tergaru2 dan terpikir2 jugak apa yang nak dijawabkan pada si adik..takut tersalah jawab nanti, saya pulak yang jadi bersalah..huhu~

ok,ada sapa2 mau jawab soalan tu? sila jawab sekarang..
hehehe~

kamu2 tahu fitrah kenapa ALLAH ciptakan hawa buat nabi adam?
ALLAH ciptakan Hawa buat Nabi Adam sebab Nabi Adam rasa sunyi dan inginkan peneman...fitrah manusia, tertarik kepada yang berbeza darinya..

kamu2 tahu tak significance value kenapa ALLAH jadikan Hawa dari tulang rusuk kiri Nabi Adam, bukan dari tulang kaki or tulang kepala (skull) ?
setiap kejadian ALLAH ada hikmahnya kan..jadinya, kejadian Hawa juga ada significance valuenya..meh kita kongsi sama2..

1. tulang rusuk kiri tu dekat dengan jantung kan..or mungkin HEART bak kata orang2 kampung saya (hehe)..
jadinya, bila kita cakap tentang heart, ada ke kita nampak struktur2 jantung yang libatkan arteri dan vena segala bagai..??
yaa..mungkin kamu2 yang belajar biologi terbayangkan itu..tapi bila kita renung2 lagik, heart=sweetheart=si jantung hati..
tak ke tu dikatakan kasih sayang?
jadinya, fitrah wanita inginkan kasih sayang si suami.. :)

2. dekat dengan bahu dan simboliknya wanita perlukan lelaki sebagai pembimbing yang mampu memimpin isteri dan anak2..
tak begitu wahai para wanita??
sekuat mana pun kamu sangkalkan, fitrah yang ALLAH dah berikan pada kita kaum wanita, memang xdapat ditolak..
:)

dan,

andai si suami mampu memberi sesuatu yang lebih dari kasih sayang dan bimbingan, mungkin kemewahan menjadi ukuran..
bukan kemewahan harta benda, tapi kemewahan taqwa, akhlak dan budi..
sebab tu lah modal membentuk usrati jannati...kan?
sebab xada siapa yang sukakan keluarga yang berpecah belah dan xada suasana kasih sayang..

"Sayangi lah sesuatu sedang saja kerana mungkin apa yang kamu suka hari ni akan kamu benci nanti..dan bencilah sesuatu itu sedang saja kerana mungkin yang kamu benci itu menjadi kesayangn kamu nanti"

"Wanita yang baik itu untuk lelaki yang baik dan begitu lah sebaliknya"

jadinya, andai seseorang yang kita suka tu, xsemestinya kita miliki kan?

so, kamu2 yang ada pakwe/makwe tu, kompem ke lelaki/perempuan tu yang akan jadi suami kamu nanti??

tepuk dada, tanyalah IMAN..jangan ditanya pada hati sebab hati juga mampu menipu andai disumbat dengan bisikan syaitan~

Tapi, andainya tiada jodoh, jangan disalahkan takdir atau orang lain..

fikirkan dalam diri,

"mungkin aku bukan wanita/lelaki yang cukup baik untuk si dia"
or
"mungkin si dia tidak sebaik aku" (???)
hehe~

Wallahualam..

sorry kalau terskema dalam ayat2 post nih..hasil penangan angin pagi kott..hehe~
ok, sudah mahu tidur setelah penat saya mengomel di sini... (^^)v



p/s: teringat masa pergi Pizza Stop tadi..apa significance nya tuan kedai tu letakkan buah labu atas lampu dia??? someone please jawabkan..huhu~

www.tips-fb.com
Post a Comment

15 comments:

ain fathihah said...

memang ramai org cakap,
jangan bercinta sebelum kawen.
sbb?
itu pintu maksiat.

yeah, tak sikit tak banyak, aku tak nafikan.

agak.

setakat aku berkapel-kapelan ni,
takda la pula rasa yg si dia tu segala2nya dalam hidup.
takda pun la sikit2 si dia, sikit2 si dia.

jumpa? jarang2. jauh. huhu

call? kadang2. bila lapang.

mesej? boleh tahan. tp tak berkepit HP.


si dia tu, sebahagian impian masa depan aku.

moga.

moga dlm keadaan aku nak kejar impian masa depan aku, aku tak tercicir peluang2 hari ni.

ismiaisha said...

wahhh, ain...
lajunya ang dah komen!
:)

yeahh...terpulang pada individu..

ramai sgt yang bila bercinta, susah nak kawal pergaulan..
dan sikit sgt yg bila b'kapel, mampu gunakan itu sbg sesuatu yg bawa kebaikan..

Allah tak menghalang lelaki dan wanita punya hubungan tp msti ada btasnya..

btas tu xsmstinya skdr jumpa,call n mesej..

tapi soal hati yg slalu rndu2an dan soal mata yg slalo byang2kan ada 'krdt'nya jgk..

pyah kita mnusia nk tolak fitrah suka disayangi dan menyayangi..

x salah utk berkapel tapi niat perlu betul atas sbb nak b'kawen..

bila niat dh btul,cara jgk kena betul..baru lah niat seiring dgn cara kita..

aku jgk krg dr sgala segi..skdar b'kongsi apa aku rasa..
(^^)v

ain fathihah said...

memang lah ada niat nak kawen.

mamaaa!! nak kawen. hehe

f_aRa_aINa989 said...

ain dia memang nak kawen...sik tgk gambar kawenje diatu..hehe..

tiba2. mood: rindu sama dia..=p

Anonymous said...

ooo...
bgus penjelasan tu...
hehe..

Anonymous said...

ooo...
mcm tu ke rupanya...
barulah faham...

amirah said...

aku suka post ang
tak sia2 ang bersengkang mata..ngeh2
apa ek aku nak komen..
erm..

boleh tak aku tambah
wanita memerlukan kasih syg dan kesetiaan yg berterusan drpd seorang lelaki.

wanita kaum yang lemah, w/pon nmpk luaran sangat 'kuat' tapi sebenarnya dia sangat lemah.
tapi kasih syg berterusan mesti berpada-pada, maksudnya xleh lebih xleh kurang. kalau lebih wanita akan rosak dan kalau kurang wanita akan terseksa

sekian

ismiaisha said...

ain: kena nyanyi skit la tu ain...
"oh mama,saya mahu kawen..
kawen dgn siapa??..
dgn encik pa...."
ang sambung sndri..hik3~
:P

ismiaisha said...

aina: sila kawal perasaan anda..
hehe~
:P

ismiaisha said...

anonymous 2-2 skali: saya hnya b'kongsi pndapat saya..
kalo ada yg dpt diterima,Alhamdulillah..
kalo ada yg salah,sila tgur ok...
sama2 b'kongsi ilmu ya!!~
(^^_)v

ismiaisha said...

mira: hehehe~
aku dh dpt penangan ang sikit kott..
hua3~

thanks 4 da p'kongsian..
i appreciate that much!~
:)

Anonymous said...

emm...
bagus2...
selamat pulang and sampai ke rumah dengan selamat ye...
hehe...

Mardhihah's said...

nice entry ecah..:)
sejak 2 menjak ni asyik post pasai cintan cintun ja ni..
dh smpai seru kot..:p

ismiaisha said...

anonymous: dah smpai umah dgn selamatnya..
terima kasih~
hehe~
:)

ismiaisha said...

mar: hahaha~
smpai seru? calon pun xjumpa ag nih..
uhuk3~
doa2 laa..hehe~

anyway, thanks 4 da compliment!~
:)

Link Within

Related Posts with Thumbnails