Islamic Widget

Followers

Sunday, June 20, 2010

"Ditelan mati mak, diluah mati bapak"

Assalamualaikum..

wah2..tajuk saya kali ni sangat klasik..hehe..

sedang duduk2 menunggu pelanggan masuk ke kedai, sempat jugak saya melayan FB 2,3 round sambil bermain game..syok ohhh...tu kira makan gaji buta x?? erkk..hehehe~

nota jari kaki: saya bawak laptop sebab maksu a.k.a tokey kedai saya yang suruh bawak..jadi, utk xbazirkan lappy yg dah dibawa, online tu perlu..harap maklum.. :)

hmm..bercakap pasal orang, memang sedap..tambah2 kalau ada kita tak puas hati dengan seseorang..agak2 kalau boleh bercakap selama 1 hari 1 malam pun masih x cukup..
ada saja yang xpuas hati dan nampak salah di mata..tapi bila diri sendiri yang salah, xdak pulak kita nampak dan nak pergi canang merata2..kan?

ahh..standard la tu..benda biasa dalam masyarakat kita..saya sendiri kadang2 juga begitu..sebab kita punya mata, hati, mulut dan segala pancaindera, tapi salah diguna..fuh, kena batang hidung sendiri~ (=_=)
kalau x, orang x ada lah kata pepatah,
"gajah depan mata kita xnampak, kuman di seberang jugak yang disuluh"..
erkk..ok, ni pepatah versi saya disebabkan saya lupa ayat yang sebetulnya..hehe~
aci la yerr...ngee.. :D



tapi macam mana pulak kalau yang jadi tukang dengar tu?
bila datang si bedah datang cerita pasal si minah dan si minah jugak datang bercerita pasal si bedah?
penat jadi orang tengah nih...(T_T)

ok la, kali ni saya nak bagi situasi la untuk memendekkan apa yang boleh dipendekkan..
kira macam jalan cerita la nih..hehe..
layanzzz~

situasi 1
Kak N baru keluar dari kedai sebelah sambil memakai helmet di kepala..tengok dari mukanya, ada la tu yang dia xpuas hati dengan geng2 kedai sebelah..saya sudah biasa menjadi pendengar tegar sejak2 bekerja di sini yaa..hehe..saya hanya tersenyum dan dia datang pada saya,
"awat xtau kedai sebelah suma pakat hangin arini..."
"ya kaa..em,kak nak balik dah ka ni?",kata saya sambil tersenyum2
(saja ubah tajuk..saya malas mahu bertanya banyak..huhu)
kakak tu hanya angguk mengiakan dan terus blah..huhu..lega, saya xmahu terlibat dengan gado2 nih..hua3~

situasi 2
Saya masuk ke kedai sebelah untuk cari sedikit makanan sambil nak beramah mesra dengan pekerja2 kat situ..ada Kak A, kak Z dan S dalam kedai..
" Semalam kak N ada cakap apa2 dak?", tanya kak A.
"Ada..dia kata kedai ni pakat hangin semalam..awat?" jawab saya,jujur.
"Em, dia tu semua nak pi habaq kat orang len. Dia yang cari pasal dulu. Kak A buat apa semua xkena..bila dok kat kaunter dia suh pi belakang punch harga..bila kak A dok punch harga barang baru sampai kat depan ni, dia suh pi tengok barang kat belakang plak..paling geram, duit short dia tuduh kak A jugak..last2 kak fire dia la..sapa x geram!!"
"Kak N memang camtu..mulut tempayan..semua dia nak pi cerita kat orang. Tu nanti dia pi repot kat paknjang ngan maksu plak." S pulak menyampuk.
p/s: paknjang tu abg ipar maksu, tokey kedai saya tu.
saya terangguk2..x berani cakap apa2 tengah2 orang dok marah nihh..hehe..pastu saya troz blah sambung keja kat kedai saya..cara selamat lagik xmau masuk campur.hihi.tapi saya dah pun jejak sebelah kaki dalam masalah mereka..aiya~

situasi 3
Kak N masuk ke kedai tempat saya jaga..masa tu maksu pun ada jugak dok tengok2 kedai..Kak N pun masuk muqadimah dia, cakap dengan maksu sambil saya pun pasang telinga,
"Payah noo orang suka menjawab ni kan,maksu"
"Haa..awat pulak? Sapa?"
"A laa..suruh buat apa semua xboleh..pastu marah2.."
"Ish, payah no kalau dah kerja lama2 ni, pakat naik kepala.." maksu respon.
"Oo..pastu duit short semalam jumpak dah?" sampuk saya..kena tau cerita sebenar..xleh dengar sebelah je kan..kena adil..hehe~
kali ni,2-2 belah kaki dah masuk dalam masalah mereka..errkkk!
"Emm..duit tu dia silap buh..pastu bukan nak habaq.."
ooo..macam tu..perbualan lepas tu saya cut kan..ngee~

situasi 4
Kak A datang lepak2 kat kedai saya sambil menghilangkan peluh dalam bilik ber'ekon' tempat keja saya nih..
"Tau dak, duit RM50 yang hilang semalam tu Kak N silap letak dalam kaunter sebelah blablablabla.." (aikk?pulak)
"Aikk..ya ka..dia mai cerita semalam dia kata kak A yang silap letak?"
"Apa pulak..kak A x pi pun kaunter sebelah tu..dia yang dok pi ulang alik kot situ dari awal..banyak cantik dia dok tuduh2 kak A plak!"
"Laaa..ya kaa..dia cakap kat maksu semalam macam tu..ish, tapi kak jangan pi cakap apa2 pulak kat dia..nanti dia tau la saya yang habaq..huhu."
(oppss..saya bukan batu api tapi cerita hal sebenar ok..huhu)
muka kakak tu dah lain..hidung dah kembang kempis menahan marah..aduiii..sayakah yang bersalah???huu~

situasi 5
Kak N masuk ke kedai lepas cuti 2 hari..muka dia nampak sedih..kesian pulak saya tengok..
"Kak A ngan S pakat xmau cakap ngan Kak N. Xpa la, nak buat macam mana..orang xmau, kita pun xteringin..biaq la kat depa,kan?"
"Laa...ya ka..awat pulak?"
tanya saya walaupun saya tau apa sebabnya..saya x sebelahkan siapa2 yaa..

Situasi 6
Saya baru keluar dari tandas sambil2 bersiap2 untuk masuk ke kedai semula..tiba2 S dan kak A serbu masuk..
"Kak N pi kedai ampa tadi buat apa?", tanya kak A.
Saya hanya menggeleng2 dan kata xada apa2..xmau panjangkan cerita laa..nanti lain pulak jadinya kalau saya cakap..
"Eleh..tu xmau cakap sebab dia kata jangan dok habaq kat kak A la tu..takut dia marah,kan?"
kata kak A..suaranya agak meninggi..saja meninggikan suara jugak mungkin..huhu~
"Ish, xdak apa la kak..dia kata xdak orang nak cakap ngan dia hari ni. tu ja."
"Dia tu semua nak p habaq kat orang..orang xmau cakap pun nak pi habaq..",kata kak A dengan suara yang sengaja ditinggikan sebab kak N ada kat depan kedai.
"Ish,kak ni..jangan la cakap kuat2..satgi kak N dengaq pulak," saya cepat2 menegah..terasa macam dah jadi batu api pulak..wuu~
"biaq la dia nak dengaq..kak A memang nak bagi dengaq pun!"
suara kak A makin sengaja ditinggikan.
Ish, kak A ni mulut laser jugak..saya terus senyap, dah malas nak cakap apa2,,kang dengan saya2 kena fire ngan dia..tsskk~

hah..cerita ni sampai kat situ..
lepas ni kalau mereka2 datang mahu bercakap tentang salah seorang lagi, saya akan dengar dan buat dek je..
malas nak layan..nanti xpasal2 saya jadi mangsa keadaan..
so, senyap sudah.... (^^)v
www.tips-fb.com
Post a Comment

4 comments:

ain fathihah said...

tak faham apa yg hg nak cerita ni.. haha


so kesimpulan yg aku simpulkn sniri,

'bukan mudah nk berhadapan dgn masyarakat. mcm2 pe'el duk ada'

Anonymous said...

Susah apa...
Kemam je...
hehe...

nur ariff said...

salam
na suka part situasi 4 tu.. yg hidung kembang kempis tahan marah.. sabaq na.. sabaq separuh dr iman.. naseb baik idung ja yg kembang, kalau pipi kembang pastu tumbuh duri.. da jd macam ikan buntall..terkjut kakak2 tu sume

ismiaisha said...

ain: aku nk cita aku jdik org tgah laa..
tukang dgq..buleh ang x pham..
cissdale btol..
huhu~

anonymous: kemam tu mcm mna?????

na: haha~
kalo dh mcm ikan buntal pun comel apa...
hik3~
:D

Link Within

Related Posts with Thumbnails