Islamic Widget

Followers

Sunday, March 18, 2012

Apa nak buat kalau...

Assalamualaikum..

Lamanya tuan rumah tak mai cuci calat kat sini. Kesian kat blog terbiar ni. =.='

Hah, bermula hari ni, saya nak buat segmen baru lah dalam blog ni. Segmen untuk kongsi ilmu dan pengalaman gitu. Tak ada lah asyik melalut tembak sana tembak sini aje kan. Hihi.

Ok!

Bismillah...

Hmm, Apa nak buat kalau......

Anda kena kacau dengan ULAT BULU?

Sebelum tu, diingatkan di sini, ulat bulu yang kacau ni mestilah ulat bulu yang sebenar2nya ya! Bukan ulat bulu yang dalam kurungan tu tau. Yang biasa pantang tengok perempuan berdahi licin tu. BUKAN, BUKAN! Hah, sapa yang rasa macam tak pernah tengok ulat bulu, mai cek nak tunjuk mai.

"Hai, nama saya ulat bulu.. :) "

Saya pernah kena dengan ulat bulu. Masa tu tengah dok rajin membasuh periuk belanga lepas kenduri aqiqah anak sedara. Basuh kat paip luar rumah. First time kena, saya tak tau apa nak buat. Bila nampak ulat bulu tu tengah merayap kat kaki, terus saya kuis dengan tangan lepas tu basuh tempat kena ulat bulu tu dengan sepenuh hati. Dah agak2 rasa puas hati, terus saya sambung kerajinan saya membasuh periuk belanga tu. Hehe. Harus lah puji diri sendiri dalam blog sendiri. :D

Lepas2 tu, tangan dan kaki saya yang kena ulat bulu tu jadi gatal. GATAL YANG VERY TERAMAT SANGAT (rosak bahasa =.=' ). Dah letak minyak angin pun still rasa gatal. Garu2 pun tetap rasa tak puas hati. Merata saya garu, kat karpet, guna kain. Fuhh, lepas tu tangan dan kaki mula jadi merah, naik bintik2 yang dalam tu ada air bisa. Bertambah2 lah gatalnya sampai rasa nak menangis guling2. So, boleh paham lagi tak macam mana rasa gatalnya tu? Err..

Esoknya, tok dan makteh saya datang ke rumah. Saya yang tengah menggaru2 ni of course lah dipandang pelik, kan. Terus saya cerita yang saya kena ulat bulu. Ingat satu dua hari aje dah boleh okey. Rupanya makteh saya cakap boleh gatal tu sampai berminggu2.. (T_T)

Then, tok saya cakap, lain kali kalau kena ulat bulu, terus gosok tempat kena ulat bulu tu kat rambut. Tak kisah la nak gosok kat rambut sendiri ke, rambut mak ke, rambut adik ke. Janji RAMBUT ye kawan2. Kalau kena kat kaki tu, alamat kena lipat kaki lah. Haha. Kalau yang berambut panjang tu, senang cerita la jugak. ^^

Tok cakap, yang buat jadi gatal tu sebab bulu2 kat ulat bulu tu melekat kat tangan or kaki yang kena tu, sebab tu jadi gatal. So, kalau kita cepat2 gosok kat rambut, bulu2 ulat bulu yang melekat tu tak melekat lagi kat tangan kita. Hmm.. Logik jugak kan? :)

Okey!
Jadi lepas ni, kalau kawan2 sahabat2 yang terkena kacau dengan ulat bulu, cepat2 gosok tempat yang kena ulat bulu tu kat rambut okey! Insya ALLAH, kurang kegatalannya.

SELAMAT MENCUBA! ^^

p/s: tips nak kurangkan kegatalan 'ulat bulu' ada siapa2 nak tolong kongsi tak? hehe..
www.tips-fb.com
Post a Comment

3 comments:

munirah said...

klu dh gosok kt rmbut.. bulu 2 x lekat kt rmbut? kepala x gatal ka?

muhammad sobri said...

Nnt kpala plak gatal2 naek air bisa....huhu

ismiaisha said...

munirah: lepas dah gosok lat rambut, mandi syampu la rambut.. ^^
xgatal pun.. :)


Muhammad sobri: xde nye sampai mcm tu..lepas gosok tu, syampu la rambut..hehe

Link Within

Related Posts with Thumbnails