Islamic Widget

Followers

Thursday, January 14, 2010

Sayangku aurat..

**Caution: entry ini khas untuk wanita..tapi, kalau ada lelaki yang rajin jugak nak membaca, silakan.. :)

Salam..

nampak jambul dia?tinggi kan..hehe~

entry kali ni saya nak sentuh sikit soal aurat..saya cakap sedikit sebab ilmu saya jugak masih kurang dalam soal yang satu nihh..tapi perihal wanita saja lah..perihal lelaki,saya kurang arif..kalo nak kutuk,boleh..
haha~
gurau jerr.. ;)

apa2 pun,kita sebagai manusia nih dah diberikan macam2 guideline oleh ALLAH dalam segala segi..hatta dari cara nak mandi, sampai lah cara kita berpakaian, pergaulan dan muamalat..

ok,entry ni saya nak sentuh sikit jer bahagian dalam soal berpakaian untuk wanita..korang sendiri mesti dah pernah dengar tentang busana muslimah,kan?
*Busana: pakaian
*Muslimah: wanita Islam..

Alhamdulillah..sejak akhir2 ni kita sering mendengar soal busana muslimah ini diperkatakan terutamanya melalui media..pereka2 fesyen yang dulu selalu cipta pelbagai fesyen baju yang 'tak cukup kain', kini dah beralih arah untuk menghasilkan busana muslimah ni..
tapi,
busana muslimah yang ditayangkan hari ni masih ada yang x menepati guideline yang ALLAH dah tetapkan untuk kita para muslimah..

sahabat2 tahu tak kenapa ALLAH dah berikan kita guideline tu?
bukan sebab untuk menyusahkan kita, malahan lebih menyenangkan kita sebab aurat tu adalah maruah kita..kalau kita sendiri xmenjaganya, nak mintak sapa lagik tolong jaga?
tak kan nak harapkan mak abah lagik kot kan..
akal yang ALLAH bagi, kita mesti guna dengan sebaiknya..
nak tahu kenapa saya kata guideline tu xtercapai?ok..jom tengok...

1. selendang

haa..ni memang topik panas kalau nak dibahaskan..pemakaian selendang ni sudah boleh dikatakan menjadi 1 fenomena penting kat Malaysia sekarang..betul x?
rata2 kita dapat tengok, artis2 mula pakai selendang dengan sedikit jambul terjengul..
yang dulu xpakai tudung pun dah mula sangkut selendang atas kepala supaya dapat mengikut arus fesyen zaman..dan ada jugak yang dulu pakai tudung bawal, kini dah jatuh cinta dengan selendang@shawl@pashmina..
x salah kita nak berfesyen, tapi cara kita berfesyen tu yang menjadikan fesyen kita tu salah..
rata2 kita tengok, selendang tu jenis yang nipis dan kecil..
kita sendiri tahu yang aurat bukan sekadar untuk dibalut, tapi mesti ditutup..
TUTUP di sini bermaksud, kita menutup aurat dengan pakaian yang xjarang, longgar dan x menjolok (or mencolok??) mata..
lagik 1, tudung@selendang@shawl@pashmina yang dipakai tu mesti labuh bagi menutup bahagian dada..
kalau selendang@shawl@pashmina yang dipakai tu menepati guideline tersebut, go on..
akal ALLAH bagi, pandai2 la guna untuk berfikir!
(^_^)

2. baju adik
ok, baju adik di sini bukan bermaksud adik2 kecil itu yaa! (paham2 sendiri)
tapi yang saya maksudkan kat sini, baju yang kecil dan muat2 untuk badan..bila dipakai, sebijik nampak macam buah nangka..yang bila dipakai, insya ALLAH, mata2 lelaki (yg miang) akan pandang x berkelip tapi mata lelaki yang beriman akan cepat2 tertutup (zina mata nanti)..yang bila dipakai kita sendiri yang wanita ni nampak macam "ish..xsesak nafas ke pakai macam tu?"..dan, yang bila dipakai, akan ternampak apa2 yang xpatut dinampak..
so,paham kan apa jenis baju ni?
kalau sang pemakai itu merasa seksi, apa yang dapat saya express kan bila nampak situasi macam ni, mulut saya spontan berkata,"kesian kat dia..seksa aku tengok"..itu belum kat akhirat...kan,kan..? :)

3. kain belah
hehe~ yang ni memang spoil..bila tengok ada yang memakai kain terbelah begini, spontan mata akan menyorot kat kaki dia..xpe, tau la kaki dia cantik..xpayah la nak tayang2..orang lain pun ada kaki jugak..haha..
bukan saja yang pakai kain terbelah, yang kain xterbelah pun rajin diangkatnya setinggi lutut sebab nak tunjuk yang kaki dia cantik..macam2 la manusia zaman sekarang ni..lagi yang dilarang,lagi la nak buat,kan.. :)
dia xtahu agaknya yang kaki wanita ni aurat..kita kena tutup sebab kaki wanita ALLAH jadikan kelebihan sebab cantik..kalau tengok lelaki pakai skirt kat pasaraya,dengan kakinya yang berbulu,kita nak pandang ke?
yaa..kita memang pandang,tapi dengan pandangan yang menjelikkan..geli kott..haha
tapi,berbeza dengan wanita sebab ALLAH jadikan kita punya kaki yang cantik,bukan untuk ditayang,tapi untuk dijaga!
(kalau perempuan yg kaki ada bulu, tu lain cerita,ok..tu pasal hormon, xleh nak wat apa..kena terang secara biologi plak nanti..hehe)

setakat tu jer saya nak kongsi kali ni..buat sahabat2, maaf seandainya ada kata yang tajam dan menusuk ke jantung, cuma sekadar menunjukkan sayangnya saya pada sahabat2 saya perlu menegur, disamping mengingatkan diri sendiri..

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian, kecuali orang2 yang beriman dan beramal soleh, saling berpesan2 dengan kebenaran, dan saling berpesan2 dengan kesabaran"

akhir kalam, seindah hiasan adalah wanita solehah..sudah menjadi fitrah lelaki kerana punya mata yang 'transparent'..yang bila tengok wanita hatta wanita yang berjubah sekalipun mereka mampu memandang dengan pandangan nafsu..
sebab apa?
sebab setiap yang mampu dilihat oleh pandangan mata pada seseorang wanita seperti tangan,muka,bibir,kaki mahupun kening dan dahi, itu punya maksud2nya yang tersendiri..
yang hanya lelaki mengetahui..(sebab biasanya ustaz2 akan mengajar kepada lelaki jerr..ilmu tu xbagi kat perempuan..sebab ilmu i'rob ni perlu untuk lelaki dalam memilih calon isteri..saya sendiri tahu sikit2 jer..bila ditanya pada lelaki especially my abang, jawapan mereka,"itu rahsia"..cehhh..xbaik kedekut ilmu,kan..huhu~)

Wallahu'alam..

semoga entry kali ni dapat kasi input berguna buat sahabat2 tersayang..
(^_^)

p/s: lepas ni "busana muslimah" kena tukar jadi "busana mukminah" kottt..baru xdek yang ketat2 dan jarang2 lagik.. :) www.tips-fb.com
Post a Comment

12 comments:

..Nor Fatihah.. said...

ecah2x..btol la menjolok mata..kalo mencolok mata..mksdnye amik colok ltak dlm mata..kuikuikui..ap2 pon thumb up 4 ur en3..lalala

ismiaisha said...

hehe~
btol eh menjolok?
konpius ar sjak dr sekolah dolu2..
ngee~
:D

amirah said...

adoila xlarat cek nk gelak..lawak r
tego2 gak lawak pon ada

cmna la lau lelaki pkai skirt?tergodakah kita?ahakss

ain fathihah said...

takleh bayang lelaki pakai skirt.
bulu kaki kerinting, geli ah.

ismiaisha said...

mira: haha~
gelak2 jugak..
input tu kena amik tu...
;)

tepuk dada,tnya iman..
t'goda ke kalo laki pkai skirt???
haha~
(sila gelak guling2)
:D

ain: haha~
ang xpyah la dok byg ain..
aku xbyg g dh geli..
ngee~
:D

Shukri Mohd Ali said...

err...sy bukan lelaki pemakai skirt tapi gatal2 lak nk bagi komen =)

seharusnya konsep penutupan aurat itu merangkumi semuanya. bukan kepala sahaja yg harus ditudungkan. kerana dlm Islam, menutup aurat bererti 'membalut' diri. menutup aurat bukan sahaja utk menutup rambut tp juga melindungi bentuk badan =)

istilah menjolok atau mencolok, yg tepatnya ialah mencolok. tp bukan letak colok dlm mata. itu mcm ritual haram saja bunyinya. haha =D

apa pun, dlm surah an-Nur ada ayat yang bermaksud : "dan hendaklah mereka melabuhkan kain kerudung ke dada mereka." so, kalau just ikat2 tudung atau silang2 tudung, blum tentu menepati istilah 'menutup aurat'.

skadar pandangan ikhlas =)

ismiaisha said...

shukri:tq atas ilmu yg dikongsi..
:)

scra peribadi,menutup aurat lebih sesuai dlm konsep menutup aurat sbb kalo membalut,ttap nmpak bntuknya,kan,..
(^_^)

p/s:ok,dgar tu kawan2..ni kta2 dari kaum lelaki nih..
walaupun laki tu suka tgk perempuan seksi sekalipun,bila nk buat isteri,diorang akn plih yg baik n menutup aurat..
xrela nak kongsi 'keindahan hiasan' tu dgn orang lain..kan?kan?
stuju x?
:)

amirah said...

setujuuu cikgu

ismiaisha said...

mira: bgusss...
cmni la nak murid yg baik..
hehe~
:P

Anonymous said...

skrg ni club km dlm usaha wat kempen la taqrabuz zina.. t'masuk la skali ngan kempen ttup aurat.. any suggestion utk kempen ttup aurat ni??

-moon-

ismiaisha said...

moon: emm..
kempen ehh..buat pertandingan laa..
xpun wat sister nite yg ada fesyen show muslimah..
mcm kt ktrik dlu..
:)
pastu lekat2 poster kat seluruh kolej n kampus tentang pemakaian yg menutup aurat..bukan yg m'balut aurat..ok?
(^_^)

ismiaisha said...

sory..
typing error..
bukan ktrik tp matrik..
hehe~
:)

Link Within

Related Posts with Thumbnails